legnézettebb
tovább >>
legújabb
tovább >>


TudományNap a Fáy András Közlekedésgépészeti, Műszaki Szakközépiskolában

Tudásfeltöltés > Aktuális
2011.04.19.

Beszámoló az OTP Fáy András Alapítvány megjelenéséről a budapesti Fáy András Közlekedésgépészeti, Műszaki Szakközépiskola TudományNapi rendezvényén

Beszámoló az eseményről

A középiskolások tudományok iránti érdeklődésének s ezzel tudás-orientációjának erősítésére indított igen sikeresnek bizonyult programot tudománykommunikációs műhelyünk, együttműködve akadémiai kutatóintézetekkel és egyetemekkel. A középiskolákban megszervezett programok során a diákok közvetlen, átélhető személyes élményeket szereznek a tudományok izgalmas kérdéseiről látványos előadások, kísérleti bemutatók, multimédiás eszközök révén.

2011. április 19-án került megrendezésre az ötödik TudományNapi rendezvény a budapesti Fáy András Közlekedésgépészeti, Műszaki Szakközépiskola (1095 Bp., Mester u. 60-62.), melyen összesen négy tudományos-ismeretterjesztő program valósult meg, interaktív foglakozások és előadások formájában. Előzetes egyeztetés alapján az iskola igényeit figyelembe véve alakítottuk ki a programot, és kértük fel az előadókat illetve a foglakozások vezetőit. A program iskolán belüli népszerűsítésében tanárok segítették munkánkat, így a négy programon hozzávetőlegesen 150 diák vett részt.

A rendezvény teljes ideje alatt megjelenésre került az OTP Fáy András Alapítvány és a Tudásfeltöltés oldal:
• Arculat megjelenítése (roll-up kihelyezése az előadások helyszínén)
• Figyelem felhívása a Tudásfeltöltés weboldalra

 
Előadások, interaktív foglakozások:
Fényforrások – a petróleumlámpától a kompakt fénycsövekig (kísérletek)
Dr. Riedel Miklós, egyetemi docens, ELTE TTK Kémiai Intézet
Hajdanán mécsest, petróleumlámpát használtunk, ma már az izzólámpától is búcsút kell vegyünk. Az EU fokozatosan betiltja az izzólámpák gyártását és forgalmazását. A modern fényforrások színvisszaadása azonban egyáltalán nem tökéletes, sőt még némi UV-fény is terheli a szemünket, nem is beszélve a kompakt fénycső formában a szobánkba becsempészett higanyról. Kísérletekkel, spektroszkóppal mutatjuk be a fényforrások mindezen tulajdonságát. Ezek után mindenki maga döntheti el, hogy mivel világítja meg a lakását.

A DNS ujjlenyomat. A molekuláris bűnügyi vizsgálatok.
Dr. Nagy Zsolt, genetikai szakértő

Az előadás ízelítő abból, hogy milyen módon gondolkodnak és vizsgálódnak az informatika igazságügyi szakértők. Az előadó szeretné megmutatni, hogy az anyagi világ nyomai (anyagmaradvány és lenyomat) mellett milyen sok digitális nyom tanúskodik az elkövetők ellen, hiszen a számítógépeken, mobil telefonon és az e-kütyükön is maradnak olyan nyomok, amelyek összekötik az elkövetőt, a tetthelyet és a sértettet, árulkodhatnak az elkövetés idejéről, módjáról és egyéb lényeges körülményéről.

A mágnesfal valósága - Az ötlettől a termékig
Barna Tamás, 100 Csoda Kiállítás
A mágnesfal valósága. Akár több kilogrammos tárgyak rögzítésére is képes a rugalmas, lágyvas tartalmú felület. Barna Tamás fejlesztése első ránézésre semmiben nem különbözik más falfelületektől. Ha azonban a falon és mennyezeten lévő gurulni tudó tárgyak a gravitációnak ellenszegülnek, biztosak lehetünk benne: a mágnesfallal állunk szemben.

Nanofizika szemléletesen
Dr. Márk Géza István, tudományos munkatárs, MTA MFA Nanoszerkezetek Osztály
A tudomány napjainkban lép be a nanoméretű rendszerek világába. A foglalkozás első részében a diákok rövid ízelítőt kaphatnak a nanotechnológia kutatások eredményeiről, illetve ezek felhasználásáról a mindennapi életben. A nanonetechnológia megértéséhez azonban szükségünk van kvantummechanikai ismeretekre. Hogyan szemlél-tethető és érthető meg egy elektron mozgása ilyen nanorendszerben?

Indikátorok:
• Az iskola mintegy 800 diákjából 150 fő vett rész a TudományNapi rendezvényen
• 4 előadó tartott előadást illetve interaktív foglakozást különböző tudományos témakörökben (történelem, kémia, fizika)


A rendezvény során videofelvétel készült valamennyi előadásról, valamint interjú az előadókkal, diákokkal és az iskola egyik tanárával. Az interjúkból kiderül, hogy az előadók jó kezdeményezésnek tartják a tudománynépszerűsítésnek ezen formáját, mellyel esetenként a természettudományos pályaválasztási szándék is erősödhet a diákokban. A diákokat előzetesen tanáraik tájékoztatták az egyes programokról, illetve az iskola területén kihelyezett plakátokról tájékozódhattak. Érdekesnek, és érthetőnek értékelték az előadásokat, az előadókat pedig segítőkésznek, akik minden általuk feltett kérdésre kimerítően válaszoltak.

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások ehhez a cikkhez