legnézettebb
tovább >>
legújabb
tovább >>


Picasso ráfestett mások képeire

Tudásfeltöltés > Aktuális
2018.02.28.

Pablo Picasso hetvenes éveiben állítólag tett olyan kijelentést, mely szerint eljön majd az az idő, amikor korai műveit röntgensugárzás alatt megvizsgálva mások műveit is felfedezhetik. Vajon mire gondolhatott a művész, amikor ezt jövendölte?

A spanyol származású, később Franciaországban letelepedő művész kezdeti korszakát kék korszakként tárgyalja a művészettörténet. Ekkoriban festette a Kuporgó nő című festményét is, mely jelenleg az egyesült államokbeli Ontario Művészeti Galériában látható. A festmény műszeres vizsgálatával nemrégiben fény derült arra, hogy Picasso nem egy szűz vászonra, hanem egy ismeretlen alkotó tájképére festette rá a nőalakot. A vizsgálatból nemcsak az derült ki, hogy a festő „ráfestett" egy másik alkotásra, hanem az is, hogyan alakult ki a képen szereplő női alak végső, ma is látható megjelenése. A tudósok az optikai spektroszkópia eszköztárát igénybe véve a közeli infravöröstől az infravörösig terjedő hullámhossztartományban több hullámhosszon is megvizsgálták a festményt, valamint egy hordozható röntgenkészülékkel is végeztek méréseket. A művészettörténészek a különböző hullámhosszokon elvégzett vizsgálatok eredményeit összevetve megfigyelték, hogy Picasso különösen sokat dolgozott a festményen látható nő kezeinek megformálásán. Az egyik szakértő valahonnan ismerősnek találta a női kéz ilyen megformálását, majd össze is hasonlította azt El Greco Bűnbánó Magdolna című képével és arra következtetésre jutott, hogy Picasso jól ismerhette a 16. században élt elődje festményét. A feltételezést alátámasztja is, hogy a kérdéses festmény ezidőtájt a barcelonai művészeti élet egyik jelentős képviselőjének, Santiago Rusiñolnak a birtokában volt, akinél időnként Picasso is vendégeskedett.

Forrás: news.nationalgeographic.com, index.hu, physics.bme.hu; Kép forrása: wikiart.org

 

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások ehhez a cikkhez