legnézettebb
tovább >>
legújabb
tovább >>


Közönség előtt jobban szerepelsz?

Tudásfeltöltés > Aktuális
2018.04.27.

Gyakran hisszük azt, hogy a mások előtti szereplés összezavar, ám egy újabb tanulmányban, melyet a John Hopkins Egyetem idegtudománnyal foglalkozó tudósai készítettek, ellentétes következtetést vontak le.

Amikor az emberek tudják, hogy figyelik őket, az agy egyes részei, amelyek a társadalmi tudatossággal és jutalmazással kapcsolatosak, erősítik azokat a területeket, amelyek a motoros készségeket kontrollálják, növelve ezzel a teljesítményt a készségfeladatok végrehajtásában. A tanulmány a Social Cognitive and Affective Neuroscience folyóirat márciusi számában jelent meg.

Vikram Chib, biomérnök, egyetemi docens, aki korábban azt tanulmányozta, hogy mi történik az agyban akkor, amikor nyomás alatt egyesek elnémulnak, eredetileg a projektben azt vizsgálta, hogy egy előadás miképpen módosul társadalmi megfigyelés alatt. De hamar arra derült fény, hogy egyes helyzetekben a közönség előtti szereplés jobb eredményre sarkallja az embereket, hasonlóképppen, mint amikor a pénz is szóba kerül.

Chib és munkatársai egy kísérletet folytattak le a Kaliforniai Műszaki Intézetben, ahol 20 résztvevő egy feladatot hajtott végre eredménytől függő pénzjutalom fejében, amely a Wii-hez vagy a Xbox Kinect-hez hasonló videójáték volt. A feladatot két fős közönség előtt és közönség nélkül is lejátszották. Ezalatt az agyi aktivitást funkcionális mágneses rezonancia szkennerrel figyelték meg.

Amikor a résztvevők tudták, hogy figyelik őket, akkor a prefrontális kéreg azon része, amely a szociális kognícióval, különösen a gondolatokkal és a mások intencióival kapcsolatos, aktiválódott a kéreg egy másik részével együtt, amely a jutalommal kapcsolatos. Ezek a jelek együtt aktivitást serkentettek a ventral striátumban, amely agyi terület a tetteket és a motoros készségeket motiválja.

Összefoglalva, a közönség jelenléte, legalábbis egy kisebb méretűé, képes növelni az emberek ösztönzését arra, hogy jobban teljesítsenek, állítja Chib, és az agyi szkennerek igazolták ezt azzal, hogy megmutatták a neurális mechanizmusát annak, ahogyan ez történik. Megfigyelés alatt a résztvevők átlagban 5 %-kal jobban teljesítettek a videó játékokban, két fő kivételével.
Amikor azonban a közönség sokkal nagyobb, a tét magasabb, az eredmény a másik irányba fordulhat.

„Itt a szorongásra hajlamos emberek jobban teljesítettek, mondta Chib, de egy bizonyos pontot túl, a közönség mérete növelheti a szorongás mértéket... Még szükséges további kutatás ebben az irányban."

Forrás: http://releases.jhu.edu/2018/04/20/when-theres-an-audience-peoples-performance-improves/; A kép forrása: https://www.flickr.com/photos/scobleizer/6293322182

 

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások ehhez a cikkhez