legnézettebb
tovább >>
legújabb
tovább >>


A betű, amit milliószor látunk, mégsem tudjuk leírni

Tudásfeltöltés > Aktuális
2018.04.25.

A felmérés, bár Amerikában készült, érvényes lehet nálunk is: annak ellenére, hogy minden nyomtatott anyagban találkozunk vele, alapjában nem ismerjük a nyomtatott „g" betű legközönségesebb verzióját.

A legtöbb ember nincs tisztában azzal, hogy kétféle formája - egyik általában kézzel írott, a másik nyomtatott - létezik a kis „g" betűnek. És ha tudják is, akkor sem képesek pontosan leírni a nyomtatottat, sőt, előfordul, hogy nem tudják kiválasztani a helyes verziót.

„Úgy vélhetnénk, hogy ha valamit eleget néztünk, és különösen akkor, ha valamire oda is kell figyelnünk - ahogy olvasás esetében megtörténik - akkor tudjuk, hogy néz ki, de az eredményeink azt mutatják, hogy nem ez a helyzet - állítja Michael McCloskey, a John Hopkins Egyetem kognitív tudósa. „Véleményünk szerint ebben az esetben az történik, hogy a legtöbb betű formáját csak részben tanuljuk meg. A nyomtatásban megjelenő „g"-t soha nem tanultuk leírni, így nem ismerjük a formáját olyan jól."

Az első kísérletük arra irányult, hogy egyáltalán tudják-e az emberek, hogy kétféle kis „g" betű létezik. A másik esetben azt vizsgálták, hogy közvetlenül az olvasott szöveg után fel tudják-e idézni helyesen a „g" betű formáját. Harmadjára pedig egy többválasztós tesztből kellett kiválasztani a helyesen leírt kis „g" betűt.

A kísérlet rámutathat arra, hogy a betűkről való tudásunk sérül, ha nem írjuk le őket. És mivel egyre kevesebbet írunk, és egyre jobban függünk az elektronikus eszközöktől, a kutatók kíváncsiak lettek ennek az olvasásra való hatására.

„Mi a helyzet a gyerekekkel, akik most tanulnak olvasni? Nehezebb dolguk van-e a „g" betűvel, mivel még nem voltak rákényszerülve, hogy figyeljenek rá és leírják? McCloskey válasza: „Ez az, amit nem tudunk. Az eredményeink az írás jelentőségére mutatnak rá, az olvasás szempontjából. Ez egy természetesen felbukkanó helyzet, szemben a legtöbb betűvel, hiszen ez egy olyan, amit nem használunk folyóírásban. A továbbiakban megkérdezhetnénk, hogy a gyerekeknek van-e valami nehézségük ezzel a forma „g" betű olvasásával."

Itt játszhatsz velük! https://www.youtube.com/watch?v=KJ9IefVBgHk&feature=youtu.be
Forrás: http://releases.jhu.edu/2018/04/03/jhu-finds-letter-weve-seen-millions-of-times-yet-cant-write

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások ehhez a cikkhez